MEDIA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO

LEGAL VACUUM AND
LACK OF TRANSPARENCY

by ISUF BERISHA

INTRODUCTION

Media ownership and finances are two crucial aspects of media develop-
ment in Kosovo that influence or even determine media freedom and inde-
pendence. Various patterns of media ownership and financing have been used
in Kosovo by the centres of political and financial power in order to influence
the media and prevent them from serving the public interest and fulfilling their
democratic role.

This report is a result of research on media ownership and finances in
Kosovo that was carried out from mid-July until mid-October 2015 within the
South East European Media Observatory project.

A lack of transparency in media ownership and in the forms of their financ-
ing seems to be one of the main problems affecting the media field in Kosovo.
It is a result of the existing legal vacuum concerning these issues. Limited avail-
able data on media ownership and finances are mostly unreliable. To compen-
sate for the scarcity and unreliability of information on these issues, a number
of interviews with media representatives, media analysts and media market ex-
perts were carried out during the process of data collection. However, media
representatives were reluctant to answer questions about the issues addressed
by this research. At best, they answered only parts of the questions. There were
cases where they either avoided responding or clearly declined to respond.
Owing to this climate of sensitivity and tension, some media analysts and me-
dia market experts that we approached agreed to answer our questions only on
condition of anonymity.

1
MEDIA OWNERSHIP

All existing broadcast media in Kosovo were launched after the war of 1999.
Indeed, one could say that the Kosovo media scene experienced a developmen-
tal boom in the post-war context, thanks to generous support by many donors
that operated in Kosovo after the war. A year after the end of the conflict, there

MEDIA

\@

INTEGRITY
MATTERS

uropean

MEDIAOBSERVATORY

South East E



were some one hundred broadcasters.! In 2001 this number rose to 145, includ-
ing KFOR and international broadcasters. At the time when the previous report
on the media ownership situation in Kosovo was written (2003/2004), there
were 112 Kosovo broadcasters (89 radio and 23 TV stations).> Today there are 103
broadcast media in Kosovo licensed by the Independent Media Commission
(1mc); 83 of these are radio and 20 of them TV stations.? In addition, there are
55 TV channels registered with 1mMc as programme service providers.*

The vast majority of the broadcast media launched since 1999 have been
registered as private businesses. Yet, 12 years ago an OSCE database identified
22 radio and TV stations registered as NGOs out of 75 broadcasters.* Today, the
situation regarding the ownership structure of the broadcast media scene has
changed. Only seven out of 103 broadcasters are still registered as NGOs. Apart
from Radio Television of Kosovo (RTK), with one TV and two radio stations,
which has the status of a public service broadcaster, all other broadcasting me-
dia (93) operate as private businesses.

Table 1 KOSOVO BROADCASTERS BY TYPE OF OWNERSHIP

BROADCASTERS |PUBLIC |PRIVATE NGO

103 3 93 7
(20 TV AND 83 RADIO)

Source: Independent Media Commission (1mc).®

In the case of print media, all dailies established after 1999 have been regis-
tered and operated as private businesses. Most of the minority print media that
were launched after the war were registered as NGos (Alem, Yehkipe, Romano
Alav, etc.). Additionally, during the first few years after the war, several youth
NGos and other local NGos launched various short-lived print media outlets.

1 Berisha, “Kosovo/a’, in Media Ownership and its Impact on Media Independence and
Pluralism, 2004, p. 220.

2 Ibid, p. 228.

3 Independent Media Commission, Adresari i subjekteve transmetuese té licencuara né
Kosové. Available at: http://kpm-ks.org/?pamja=dokumentet&gjuha=1&kerko=Adresa-
ri%20i%20subjekteve%2otransmetuese. Accessed 17 July 2015.

4 Independent Media Commission, Adresari i Ofertuesve té Shérbimeve Programore té licen-
cuar né Kosové. Available at: http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1435753871.2781.
xls. Accessed 17 July 2015.

5 Berisha, “Kosovo/a’, in Media Ownership and its Impact on Media Independence and
Pluralism, 2004, p. 239.

6 Independent Media Commission, Adresari i subjekteve transmetuese té licencuara né
Kosové. Available at: http://kpm-ks.org/?pamja=dokumentet&gjuha=1&kerko=Adresa-
ri%20i%20subjekteve%2otransmetuese. Accessed 17 July 2015.

2\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

VARIOUS PATTERNS OF
MEDIA OWNERSHIP AND
FINANCING HAVE BEEN
USED IN KOSOVO BY THE
CENTRES OF POLITICAL
AND FINANCIAL

POWER IN ORDER TO
INFLUENCE THE MEDIA
AND PREVENT THEM
FROM SERVING THE
PUBLIC INTEREST AND
FULFILLING THEIR
DEMOCRATIC ROLE.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



1.1

REGULATION OF MEDIA OWNERSHIP

Current media legislation in Kosovo does not cover media ownership
transparency and concentration. These issues did not gain the attention of
the first provisional media regulations promulgated by UNMIK in 2000. Since
Regulation 2000/36 (on licensing and regulation of broadcast media in Kosovo)
did not contain any provisions on concentration of media ownership, this is-
sue de facto was left to the authority of the Temporary Media Commissioner
(Tmc). Indeed, in 2000, with his first call for media licensing, the TMcC pub-
lished a one-page document titled “Qualifications” setting out six criteria that
applicants for broadcasting media licenses were obliged to fulfil.” The first three
criteria on this list of qualifications were intended to prevent or limit media
ownership concentration.®

In 2006, IMC initiated a public debate about a draft regulation on media
concentration. Following the somewhat nervous reaction by some media own-
ers and the subsequent ending of the mandate of the then head of 1mc, this iss-
ue was set aside. Since then, when dealing with media ownership concentration
issues, the imc has relied on that TMc document released in 2000 in order to
set out the qualification criteria.® It illustrates how effective and adequate the
1MC’s work has been in addressing these issues. Indeed, both the Kosovo and
international media organisations have raised concerns regarding increased
media ownership concentration in Kosovo.” For example, RTv 21 launched five
additional Tv channels that were registered with the IMc as program service
providers. With rapid expansion of completely unregulated online media, this
issue is becoming more and more problematic.

The 1Mc media database usually contains the names of owners. Sometimes,
only the names of contact persons are given instead. Therefore, in some cases,
media analysts have raised questions about who exactly lies behind the nomi-

nal owners.

1.2

MEDIA OWNERSHIP PATTERNS

Underlying the three legal, formal types of media ownership that are rec-
ognised by law, there are a few patterns of actual ownership that have been
present in the Kosovo media. These patterns can help to better understand the
structure of media ownership in Kosovo.

7 Office of the Temporary Media Commissioner, Qualifications, 22 June 2000.

8 Ibid.

9 Interview with Naile Krasniqi, CEO, IMC, Pristina, 30 April 2015.

10 Institute for Development Policy, The State of the Media in Kosovo 2015. Available at:
http://www.indep.info/documents/71012_INDEP%20-%20The%20State%200f%20the%20
Media%20in%20Kosovo%202015.pdf. Accessed 18 July 2015.

3\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

CURRENT MEDIA
LEGISLATION IN KOSOVO
DOES NOT COVER
MEDIA OWNERSHIP
TRANSPARENCY AND
CONCENTRATION.

/

MEDIA INTEGRITY MATTERS



1. Hidden ownership or nominal owners as a cover for real owners. The very

4\23

fact that in this pattern of media ownership the real owners choose not to
be known is suspicious and alarming.” Indeed, both political and business
groups have used this pattern to infiltrate the ownership structure of existing
media, or to launch new media in order to use them for their own interests.

2. Family ownership as a pattern of media ownership is present in those seg-
ments of the media that are registered as private businesses.

3. Big companies or corporations as media owners. There have been cases of
media takeovers, or of the establishment of media outlets by large companies
or corporations that operate outside the media sector. The editorial policy of
these media show that, in most cases, they were acquired or established in or-
der to be used by the large companies for their own business interests.

1.3

TELEVISION MARKET

Apart from the public service broadcaster (rR7x), the main Tv channels in
Kosovo are Tv21, Kohavision TV (kTv) and Klan Kosova TV. Tv21 and KTV are

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

commercial broadcasters, both of which gained Kosovo-wide licences in 2000,
while Klan Kosova TV is a newcomer that has lately entered the field with the
major players as a program service provider available only on cable.

There are no reliable data on broadcast ratings. The imc does not keep
data on ratings, nor have they carried out any survey on this, owing to lack of
funds.” However, when the ratings are measured, it is common for the highest
broadcast rating to be held by the Tv channel that commissioned the survey on

viewership. Still, for years RTK has held first position in most broadcast ratings.
THERE ARE A FEW

PATTERNS OF ACTUAL
1.3.1 OWNERSHIP THAT

OWNERSHIP STRUCTURE OF THE MAIN TV CHANNELS HAVE BEEN PRESENT
IN THE KOSOVO MEDIA:

RTV 21 was started in 2000 as a family business by Aferdita Saracini-  HippeEN owNERSHIP

Kelmendi, her husband Florin Kelmendi and her brother Eugen Saragini. Asa ~ OR NOMINAL OWNERS
AS A COVER FOR REAL
driving force behind the project, Aferdita Saragini-Kelmendi kept 60 percent  gywners FamiLy

of shares for herself, 20 percent went to her brother Eugen, 10 percent to her =~ OWNERSHIP AND

BIG COMPANIES OR

CORPORATIONS AS
11 The case of Klan Kosova TV is one significant example of this pattern of concealed ownership.  MEDIA OWNERS.

12 Interview with Naile Krasniqi, CEO, IMC, Pristina, 21 October 2015. Exceptionally, in 2011 /
and 2013 the 1IMC commissioned two surveys on the readiness of Kosovo for digitisation.

The first one “Valorization of the level of media viewership and penetration” (2011) ad-
dresses various aspects of viewership but not broadcast ratings. However, the second one,
which deals with the readiness of Kosovars for digitisation, contained a question about
which TV newscast was preferred by respondents; 32 percent of them preferred RTx news,
28 percent KTV news, 15 percent 7v2z and 10 percent preferred the news program of Klan
Kosova Tv. See Management Development Associates (MDA), Vierésimin e Gatishmérisé sé
Qytetaréve té Republikés sé Kosovés pér Kalimin né Transmetimin Digjital, September 2013.
Available at: http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1382459651.3871.pdf. Accessed 6

MEDIA INTEGRITY MATTERS

September 2015.




husband Forin Kelmendi and the remaining 10 percent to her friend and col-
league Xheraldina Vula for her contribution to RTVv 21.* At the beginning, the
main or even the sole source of funds for investment in the development of
RTV 21 was support from various donors. The main donors were UsAID and the
Open Society Institute (0s1) Media Program, which have been underwriting al-
most the whole rTv21 budget for several years.

There have been no changes in this ownership structure since then. This
ownership structure applies to all components of the RTv21 Company, which
beside Tv21 include also Radio 21, additional Tv channels that are registered
as program service providers (21 Plus, 21 Popullore, 21 mMix, 21 Junior and 21
News Business), Sheshi 21 and the Tv21-Kosovo web portal. The same ownership
structure was also retained for the “daughter company” RTvV 21 Macedonia,
which was launched in September 2015. Again, the identical ownership struc-
ture applies to the web portal 7v 21 — Macedonia, which was established at the
same time.™

The representative of RTv 21, Xheraldina Vula, did not respond to the ques-
tion of whether shareholders of this company have investments, shares or prop-
erty in any business sector outside the media field.

Kohavision Tv (KTV) was also launched in 2000, by Veton Surroi. k7v and
other parts of the Koha Group were developed from scratch after the war, with
generous support from donors. As in the case of RTV 21, the primary donors
were USAID and the os1 Media Program, which again provided almost the en-
tire kTv budget for several years after the war. Veton Surroi was the owner of
Koha Group until 2004/5 when, after he had formed his political party Ora,
he formally transferred the complete ownership of Koha Group to his sister
Flaka Surroi. Ms Surroi refused to answer any question about the ownership
structure and finances of Koha Group for this research. However, according to
the data available from the 1Mmc, she still remains director and nominal owner
of Koha Group, which in addition to kv, includes the daily Koha Ditore, the
Koha Print printing plant, Arta Tv channel, Koha Publishing House, and the
Koha.net web portal. There are no reliable data about any eventual investment,
property or shares pertaining to her or her close family members in business
activities beyond the media sector.

13 Berisha, “Kosovo/a’;, in Media Ownership and its Impact on Media Independence and
Pluralism, 2004, p.233.

14 Interview with Xheraldina Vula, RTV 21, Pristina, 29 September 2015.

5\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



Klan Kosova TV entered the Kosovo media market in 2009. It was licensed
by the imMc on 18 February 2009 as a programme service provider.” Klan Kosova
TV was launched by the Kosovo journalist Baton Haxhiu in cooperation with
TV Klan from Albania. TV Klan gave its old equipment to Klan Kosova Tv and
on that ground gained 8o percent of the shares, while Baton Haxhiu for his con-
tribution to the project, plus his managerial organisation and realisation, was
given 20 percent of the shares.”® This ownership structure was in place until the
end of 2014, when some media published the unconfirmed news that one of
the largest Kosovo corporations, Devolli Group, had become the new owner of
Klan Kosova Tv.” Haxhiu admits that, since January 2015, the ownership struc-
ture of Klan Kosova Tv has changed. According to him, he retains 20 percent
of the shares, but he was reluctant to reveal the identity of other shareholder/s.
Later in the interview, he eventually admitted that Tv Klan from Albania still
has 40 percent of the shares but insisted that he could not reveal the identity of
the third owner, who controls 40 percent of the shares. In addition, he stated
that the story about the new ownership structure of Klan Kosova Tv was not
yet over. According to him, the ownership structure of Klan Kosova Tv might
change again during this year.”® On the other hand, the media analysts or media
market experts who preferred to speak with us on condition of anonymity be-
lieve that Devolli Group is the main owner of Klan Kosova TVv.

In both possible versions of this story, if Devolli Goup is that third silent
owner with a 40 percent share, or even more if this corporation is actually the
main owner, with an 8o percent share, this would represent not only a major
change in the ownership structure of Klan Kosova TV, but also a significant de-
velopment with potentially far-reaching consequences for the television mar-
ket in Kosovo. If Devolli Group has entered the media sector as a partial or
perhaps the main owner of Klan Kosova TV, this means that we have new mo-
mentum that could bring a new dynamism to the Kosovo television market.
Klan Kosova Tv already has the highest broadcast rating in Kosovo among Tv
channels that broadcast through the cable network. rTx has a broadcast rating

15 In fact, its director Baton Haxhiu has been complaining for years about the 1mC’s licensing
policy. He and some other media owners have repeatedly raised the issue of available terrestri-
al frequency for Pristina, which the 1Mc never opened to public tender. Acording to him and
others, this was due to pressure on the iMc by the two main commercial TV stations, T7v2z and
KTV, through their association AMPEK. Yet IMC’s CEO claims that this was due to the prepar-
tions for digitisation. She stressed that, since 2009, IMC has not issued new licences according
to the analog frequency plan not only for Pristina but also for the entire territory of Kosovo,
because this would be in contradiction with the frequency plan based on a strategy of digiti-
sation. (Interview with Naile Krasniqi, CEO, 1MC, Pristina, 21 October 2015.)

16 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.

17 See Lapsi Lajme, “Kush po e godet me miell Baton Haxhiun,” 11 October 2014. Available at:
http://www.lapsi.al/lajme/2014/10/11/kush-po-e-godet-me-miell-baton-haxhiun. Accessed
3 September 2015.

18 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.

6\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

IF DEVOLLI GOUP IS
THAT THIRD SILENT
OWNER OF KLAN
KOSOVA TV WITH A

40 PERCENT SHARE,
OR EVEN MORE IF
THIS CORPORATION IS
ACTUALLY THE MAIN
OWNER, WITH AN 80
PERCENT SHARE, THIS

WOULD REPRESENT NOT
ONLY A MAJOR CHANGE

IN THE OWNERSHIP
STRUCTURE OF KLAN
KOSOVA TV, BUT
ALSO A SIGNIFICANT
DEVELOPMENT

WITH POTENTIALLY
FAR-REACHING
CONSEQUENCES

FOR THE TELEVISION
MARKET IN KOSOVO.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



that is a few percentage points higher, only because it has much wider cover-
age of Kosovo territory through its terrestrial network. In Pristina, where ca-
ble networks have the best coverage, the broadcast rating of Klan Kosova TV is
significantly better than that of any other Tv channel with a national licence.”
Therefore, if it turns out to be true that Devolli Group has become the owner
of Klan Kosova TV, this means that we will see the fastest growing Tv channel
taken under the umbrella of one of the largest corporations in Kosovo. Haxhiu
showed some awareness of the problem when he claimed that, by contract with
two other shareholders, he has a hundred percent control of management and
editorial policy, while two other owners have the right only to monitor month-
ly profit and operational costs.>> However, bearing in mind that Devolli Group
is known as one of the main business supporters of the Democratic Party of
Kosovo (PDK), the ruling party,” it is not surprising that Klan Kosova TV is al-
ready seen as a pro-government Tv channel.**

It seems that the 1Mc has not yet been brought up to date on the ownership
changes in Klan Kosova Tv. According to current official data from the imc, the
owner of this broadcaster is still Aleksander Frangaj,” the owner of TV Klan
from Albania.

Table 2 OWNERSHIP OF MAIN PRIVATE TV CHANNELS

TV STATION OWNERSHIP SHARES

TV 21 AFERDITA SARACINI-KELMENDI 60 %
FLORIN KELMENDI 10 %
EUGEN SARACINI 20 %
XHERALDINA VULA 10 %

KTV FLAKA SURROI 100 %

KLAN KOSOVA TV (CABLE) KLAN TELEVISION 40 %
BATON HAXHIU 20 %
UNKNOWN OWNERI(S)" 40 %

* There are unconfirmed information in the media reports claiming that
the Devolli Group became the third owner of Klan Kosova TV in 2014.

Sources: iMcC database, interviews and articles.>*

19 Interview with a media advertising expert who spoke on condition of anonymity, Pristina,
25 September 2015.

20 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.

21 See Kosova Sot, “PDK kriminalizoi privatizimin, favorizoi ‘Devollin,” 7 October 2015, pp. 6-7.

22 Interview with a media analyst who spoke on condition of anonymity, Pristina,
22 September 2015.

23 Interview with Naile Krasniqi, CEO, IMC, Pristina, 21 October 2015.

24 IMC, Adresari i subjekteve transmetuese té licencuara né Kosové 2015. (Available at: http://
kpm-ks.org/?pamja=dokumentet&gjuha=1&kerko=Adresari%20i%20subjekteve%20
transmetuese. Accessed on 17 July 2015.) Lapsi Lajme, “Kush po e godet me miell Baton
Haxhiun?” 11 October 2014. (Available at: http://www.lapsi.al/lajme/2014/10/11/kush-po-e-
godet-me-miell-baton-haxhiun. Accessed 3 September 2015.) Interview with Baton Haxhiu,
director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015. Interview with Xheraldina Vula, rRTvV

21, Pristina, 29 September 2015.

7\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



1.4
PRINT MEDIA MARKET

The print media market has also been very dynamic in the years since 1999.

8\23

Soon after the war there were 12 dailies in Kosovo.> Most of these did not last
long. Nevertheless, new publishers continued to launch dailies, which in most
cases were discontinued after a while, because there were too many for such a
small market as Kosovo. To make things worse, the small market for print media
has been shrinking over the years in response to the development of new media.
At its best, total circulation of all daily newspapers was around 30-35 thousand
copies. Today, according to some estimates, the total circulation of the remaining
dailies is around 15 thousand copies.* It is not surprising that from the dozens
of dailies that were launched during this post-war period, only five have survived
all these years: Kosova Sot, Koha Ditore, Zéri, Bota Sot and Epoka e Re. The first
three are supported by larger mother companies, while Bota Sot and Epoka e Re
are struggling, with sales of just a few hundred copies each.

Kosova Sot was launched in 1998 by a businessman Ruzhdi Kadriu with sup-
port from the Open Society Institute. It was discontinued by the Serbian police

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

in March 1999, only to be re-launched the same year, after the war, with gener-
ous support by donors, mainly by usaip. Its ownership has not changed since
then. Ruzhdi Kadriu is also the owner of Interpress Company which apart of
Kosova Sot includes a printing plant, publishing house and Top Kosova Radio.”
He has made extensive use of his newspaper for promotion of and support for
his business interests. Kosova Sot launched aggressive campaigns against any-
body that was seen as an obstacle or threat to the business interests of its own-
er.?® In 2014, the director of Kosova Sot, Margarita Kadriu, was elected as a
member of the Kosovo Assembly for the PDK party.

None of the Kosovo newspapers are ready to reveal their circulation figures.
ACCORDING TO SOME

o ] ] ] ) ESTIMATES, THE TOTAL
condition of anonymity, Kosova Sot currently has the largest circulation, with  circuLaTION OF THE

However, according to the media marketing expert who prefers to speak on

around 4,000 copies sold.> REMAINING DAILIES IS
AROUND 15 THOUSAND

COPIES. NONE OF THE
KOSOVO NEWSPAPERS
ARE READY TO REVEAL

THEIR CIRCULATION
26 Interview with a media marketing expert who spoke on condition of anonymity, Pristina,  F|guREs.

27 September 2015. /

27 Constitutional Court of the Republic of Kosovo, Resolution on Inadmissibility in Case No.

25 Berisha, “Kosovo/a’, in Media Ownership and its Impact on Media Independence and

Pluralism, 2004, p. 228.

KI 182/14, Pristina, 6 March 2015. Available at: http://www.gjk-ks.org/repository/docs/gjk_
ki_182_14_ang.pdf. Accessed 5 September 2015.

28 See Index online, “Zhvatésja Margarita Kadriu,” 28 October 2014. Available at: http://in-
deksonline.net/?Faqeip=2&Lajmip=123001. Accessed 25 July 2015. The article reports on
the three-year campaign by Kosova Sot against Judge Makifete Saliuka after she ruled in fa-
vour of a worker, Lulzim Rexha, who in 2004 lost his right hand in a printing plant owned
by the Interpress Company.

29 Interview with a media marketing expert who spoke on condition of anonymity, Pristina,

MEDIA INTEGRITY MATTERS

27 September 2015.




Koha Ditore is published by the Koha Group. It was established in 1997 by
Veton Surroi. Investment was supported by donors, mainly by the Open Society
Institute. Koha Ditore was shut down by the Serbian police in March 1999. It was
re-launched soon after the 1999 war, again owing to support by the international
donors operating in Kosovo at that time. As mentioned earlier, Veton Surroi for-
mally transferred ownership of the newspaper, and of the complete Koha Group,
to his sister Flaka Surroi when he formed the political party orA in 2004.

Koha Ditore is recognised as the most influential major daily in Kosovo.
It has been praised for its decent professional standards. Indeed, for a long
time it was equally critical of all political parties. Surprisingly, it has recently
been openly supportive of Vetévendosje and other opposition political parties,
even when their actions in the Kosovo Parliament and outside it were violent.
Circulation of Koha Ditore is estimated to be 3,500—4,000 copies.*®

Zéri was launched in 1999 by Zéri Publishing Enterprise, also with donor
support. The first owners were the journalists Blerim Shala, Halil Matoshi and
Bardh Hamzaj. In 2009, it was sold to Remzi Ejupi and Lazim Destani. The cur-
rent ownership structure is as follows: Remzi Ejupi, 50 percent of shares and
Lazim Destani, also 50 percent of shares.** Ejupi is the owner of the Eurokoha
agency, FC Pristina and businesses in Germany. Destani is the owner of the
Kosovatex Company in Kosovo and of various businesses all over the world,
with an estimated value between 1—5 billion dollars.3?

The current circulation of Zéri is estimated to be 3,000-3,500 copies.?
Zéri’s reporting appears to be mostly balanced and professional. However,
Zéri took a special, intense interest in the case of privatisation of the Pristina
Airport, when Eurokoha was one of the companies submitting bids for this pri-
vatisation. Zéri was critical of the Privatisation Agency of Kosovo and other ri-
val companies, citing concerns about corruption.

30 Interview with a media marketing expert who spoke on condition of anonymity, Pristina,
27 September 2015.

31 Interview with Shpend Dobraja, Marketing director, Zéri, Pristina, 28 September 2015.

32 See Telegrafi.com, “Sa milliardé dollaré ‘peshon’ Lazim Destani nga Tetova?” 25 November 2014.
Available at: http://www.telegrafi.com/lajme/sa-miliarde-dollare-peshon-destani-nga-teto-
va-79-6523.html. Accessed 28 July 2015.

33 Interview with a media marketing expert who spoke on condition of anonymity, Pristina,

27 September 2015.

9\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



Table 3 MAJOR DAILY NEWSPAPERS OWNERSHIP

DAILY NEWSPAPER OWNERSHIP ESTIMATED SOLD COPIES
KOSOVA SOT RUZHDI KADRIU 100 % 4,000

KOHA DITORE FLAKA SURROI 100 % 3,500-4,000

ZERI REMZI EJUPI 50 % 3,000-3,500

LAZIM DESTANI 50 %

Source: Resolution No. K1 182/14 of the Constitutional Court, interviews and other

sources.>*

1.5

CHALLENGE OF RAPID ONLINE MEDIA EXPANSION

Online media represent the fastest growing sector in the Kosovo media
market. In November 2014, 85 percent of households in Kosovo had internet
access.* Rapid development of online media has been challenging for every-
one, above all for ‘traditional’ media.** The print media were among those that
suffered the most from this development. Indeed, the explosive expansion of
online media has been going on in parallel with the rapid shrinkage of print
media. This is why most of the Kosovo dailies that disappeared in recent years
have continued as online news media. This is the case with Gazeta Express,
Tribuna, Lajm and Bota Press.

Today, all segments of Kosovo society that have access to the internet are
facing the serious challenge that the new media represent. Together with un-
precedented media democratisation, the new (online) media have led to a dras-
tic deterioration in the quality of public dialogue in Kosovo. Unregulated inter-
net media outlets gave a platform to various frustrated individuals, who vented
a torrent of appalling abuse under cover of anonymity. Even those former daily
newspapers who abandoned print and continued online have relaxed their at-
titude towards respect for professional standards. This is why the media com-
munity and various segments of the public are engaged in a debate about how
to protect society without damaging the development and freedom of the new
internet media.

Gazeta Express (GE) was launched in 2005 as a daily. After eight years of
struggling as a newspaper, in March 2013 its management decided to aban-
don print and keep going exclusively online. Today, GE is the largest news web

34 Resolution on Inadmissibility in Case No. KI 182/14 by the Constitutional Court of the
Republic of Kosovo (Available at: http://www.gjk-ks.org/repository/docs/gjk_ki_182_14_
ang.pdf. Accessed 5 September 2015.) Koha Ditore, 2 August 2015, p.3. Interview with
Shpend Dobraja, Marketing Director, Zéri, Pristina, 28 September 2015.

35 IREX, “Kosovo’, in Media Sustainability Index, 2015. Available at: https://www.irex.org/
sites/default/files/2015-msi-kosovo.pdf. Accessed 18 July 2015.

36 Taylor, Kosovo: Setting Media Standards: Public awareness and effectiveness of the
Independent Media Commission and the Press Council of Kosovo, 2015. Available at: http://
www.thomsonfoundation.org/assets/News_Features/2015/Kosovo%2oreport/Kosovo_

Report_new1602_setting_media_standards.pdf. Accessed 19 July 2015.

10\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

TOGETHER WITH
UNPRECEDENTED
MEDIA

DEMOCRATISATION, THE

NEW (ONLINE) MEDIA

HAVE LED TO A DRASTIC
DETERIORATION IN THE

QUALITY OF PUBLIC
DIALOGUE IN KOSOVO.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



portal not only in Kosovo, but also in Albania and Macedonia, with 600,000
visits per day.”

There are no transparent, reliable data about the ownership structure of GE.
Its editor in chief Leonard Kerquki declined to answer questions for this re-
search. However, Berat Buzhala and Ilir Mirena have been mentioned by some
media as the owners. Buzhala once worked as journalist, but he was more visi-
ble as a very active member of the main ruling party pPDK, and as a former mem-
ber of the Kosovo Assembly. Mirena, too, was a PDK MP and deputy minister.

As a print newspaper, GE did not observe high standards of professional
journalism. Since it switched to an online edition only, the quality of its jour-
nalism has even further declined. Most of its articles are produced by copying
news from other media, without respecting copyrights. For its inaccurate and
sensational coverage, GE’s conduct has regularly been reported and condemned
by the Press Council of Kosovo (Pck).®

Telegrafi.com is the second ranking news portal in Kosovo and Albania.*
It was launched in 2006. The owner is Gent Lluka. His father is Ekrem Lluka,
who according to some Kosovo media, is the second richest man in Kosovo.*
He is the owner of the Dukagjini Group, which includes Tv Dukagjini, Radio
Dukagjini, Insurance Company, Slovenian-Kosovo Pension Fund, the mobile
telephony business 30 Mobile, two hydro power plants in Albania, hotels, a
hospital, a printing plant, a publishing house, the Tobacco import and distribu-
tion network, Birra Peja, etc.* Telegrafi has also been accused by other media
of taking news without permission and of violation of copyrights.

1.6

NON-TRANSPARENT AND UNREGULATED

ADVERTISING MARKET

The Kosovo advertising market is rather small, in terms of both the number
of consumers and the financial potential for and/or readiness of companies or
businesses to invest in advertising. However, the main problem of this sector
seems to be that it is not regulated or self-regulated by the advertising industry
(advertising and media buying agencies) and therefore is not transparent. This
undermines efforts by many talented young professionals to improve the situ-
ation in the advertising sector and consequently has a negative effect on media
income from advertising and on economic development in general. When an
advertising or media buying agency approaches a Tv channel, for example, it is

37 Ibid.

38 Ibid.

39 See http://www.alexa.com/siteinfo/telegrafi.com. Accessed 5 September 2015.

40 See Forumi shqiptar, “10 milioneret e Kosoves,” 21 December 2009. Available at: http://
www.albeu.com/kosove/10-milioneret-e-kosoves/83787/. Accessed 27 July 2015.

41 See http://www.winne.com/country/europe/kosovo/2009/cr/cp/dukagjini_group/.

Accessed 27 October 2015.

11\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

THE MAIN PROBLEM
OF THE ADVERTISING
SECTOR IN KOSOVO
SEEMS TO BE

THAT IT IS NOT
REGULATED OR SELF-
REGULATED BY THE

ADVERTISING INDUSTRY

(ADVERTISING AND
MEDIA BUYING
AGENCIES) AND
THEREFORE IS NOT
TRANSPARENT.
THERE ARE AROUND
65 REGISTERED
ADVERTISING AND
MEDIA BUYING
AGENCIES IN KOSOvoO.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



quoted a fixed price for advertising time, but when an advertiser contacts the
same broadcaster directly, it can achieve a much lower price. This unprofes-
sional behaviour on the part of some broadcasters ruins not only the contracts
and hard work of advertising and media buying agencies, but in the long term
the advertising market itself. Ultimately, those who suffer the most from the
knock-on effect of their behaviour are the broadcast media. Moreover, accord-
ing to advertising experts, this is why large foreign companies are not interest-
ed in entering the Kosovo market. This also seems to be among the primary
reasons for a lack of interest by foreign media companies in any investment in
Kosovo media.

There are around 65 registered advertising and media buying agencies in
Kosovo. The largest and most successful are Zero Pozitive Publicis, Paper,
Karrota, Tatamata, Koperativa, etc.

Zero Pozitive Publicis is recognised as the largest advertising and market-
ing agency in Kosovo, with an estimated annual income of about 4.5 — 5 million
euro. It forms part of one of the largest communications groups worldwide,
Publicis Group. The owner of this agency is Genc Meraku. He was a candidate
on behalf of the AaKk for the position of mayor of Pristina.

Paper Communications with an income of 3.5 million euro and 22 employees
is the second largest advertising and communications agency in Kosovo.** It was
established in 2009 by Ilir Grapci. The owner of Paper Communications is still
Ilir Grapci. He also owns 24 percent of the shares in the Peshku i arté web portal.

1.7

DISTRIBUTION/TRANSMISSION NETWORKS

Kosovo Terrestrial Telecommunication Network (KTTN) — the broadcast
transmission system of Kosovo — was badly damaged during the NATO bomb-
ing in 1999. USAID took a leading role in coordinating support for rebuilding
the broadcast transmission system in 2000, with a major contribution from the
government of Japan. Through its Media program implemented by IREX, USAID
established the Kosovo Terrestrial Telecommunication Network as a new enti-
ty. KTTN has been used since then by three Tv channels with national licences
(RTK, Tv21 and KTV) and by four radio stations (Radio Kosova 1, Radio Kosova
2, Radio 21 and Radio Dukagjini). KTTN was registered at UNMIK as an NGO.

The importance of KTTN in the Kosovo market changed as cable operators
developed and expanded at its expense. Today, there are 35 cable operators li-
censed by iMc.* The main ones are 1PKO and Kujtesa.

42 Interview with Ilir Grapci, owner and director, Paper Communications, Pristina, 25 Sep-
tember 2015.

43 Independent Media Commission, Adresari i Operatoréve Kabllor té licencuar né Kosové.
Available at: http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1435753949.1727.xls. Accessed
17 July 2015

IPKO HAS BEEN

12\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

CRITICIZED FOR USING
ITS DOMINANT POSITION
IN THE MARKET TO
EXERT PRESSURE ON TV

CHANNELS.

/

MEDIA INTEGRITY MATTERS



1PKO Telecommunications is the largest mobile telephony and cable operator
in Kosovo, and has in its menu around 200 Kosovo, Albanian and international
TV channels. It was established in 1999. The owner of 1pKO is Slovenian Telecom.

1PKO has been criticized for using its dominant position in the market to exert
pressure on TV channels. In fact, after Koha Group media (x7v and Koha Ditore)
had repeatedly criticised 1Pxo and Slovenian Telecom for corruption in the pro-
cess of gaining a mobile telephony licence, in April 2013 1PKO demoted K7V from
third position as a Tv channel with national license, in favour of Channel 83.
Dozens of local and international media organisations, broadcasters and other
media, together with civil society organisations, protested against this reaction
by 1pko and demanded that K7V be reinstated at its third position, as deserves a
national TV station.* IMc also criticised 1PKO and requested that KTV restores to
its former position. 1PKo ignored all these protests and demands.*

Kujtesa Net is the second largest cable operator in Kosovo, with more than
90 Kosovo, Albanian and foreign channels on its menu. It was established in
1995. The owners of Kujtesa are Arber Arifi, Vijon Peja, Blerim Selimi, Florent
Perjuci and Fiton Peja. The ownership structure is not transparent. The owners
of Kujtesa declined to answer questions for this research.

Print media distribution networks face a situation similar to that of the
print media. The former Rilindja distribution network — which once had sever-
al hundred kiosks/sales points all over Kosovo, and also in Macedonia, Serbia
and Montenegro in places with the Albanian population — collapsed during the
1990s when it was placed under imposed administration by the Serbian author-
ities and during the war in 1999. After the war some attempts were made by for-
mer Rilindja managers and workers to re-establish the distribution network.

Today, there are three print media distribution networks operating in Kosovo:
Rilindja, Kiosku and AGEe. Rilindja sales distribution network has its print media
sales points across Kosovo in kiosks and supermarkets. Some 50 former Rilindja
workers and managers are its shareholders. Kiosku also has its distribution net-
work in major locations in Kosovo. Its owner is Mentor Mazreku.

1.8

MAIN MEDIA OWNERS

It is difficult to compose a ranked list of the main media owners in Kosovo,
since there are no reliable data on the ownership structure of Kosovo media.
Owing to the lack of transparency and the fact that real owners often prefer to
hide behind nominal owners, in some cases it is better to name families as own-

ers instead of individual nominal owners.

44 1REX, “Kosovo’, in Media Sustainability Index, 2014. Available at: https://www.irex.org/
sites/default/files/u105/EE_Ms1_2014_Kosovo.pdf. Accessed 18 July 2015.

45 See Hoxha, “kpMm: 1PKO shkelje me KTv-né,” Gazeta Jeta né Kosové, 12 April 2013. Available
at: http://gazetajnk.com/?cid=1,1018,5284. Accessed 24 July 2015.

13\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



1. Saragini-Kelmendi family — Aferdita Saragini-Kelmendi is the owner of a 60
percent share in Company 21. Together with her husband Florin Kelmendi
and her brother Eugen Saragini, they hold a 9o percent share in Company
21, which includes 7v21, Radio 21, additional Tv channels that are regis-
tered as programme service providers (21 Plus, 21 Popullore, 21 MIX, 21
Junior and 21 News Business), Sheshi 21 and the Tv21-Kosovo web portal. The
Saragini- Kelmendi family is also owner of a 9o percent share in Company
21 Macedonia (7v 21 and a web portal 7v21 Macedonia), which was recently
established with an investment of over 5 million euro.*®

2. Surroi family — Veton Surroi was the owner of the Koha Group, which he
established and continued to develop until 2004, when he formally trans-
ferred complete ownership of this media company to his sister Flaka Surroi.
Koha Group includes x7v, Arta Tv, the daily Koha Ditore, the Koha Print
printing plant, Koha Publishing House and the Koha Net internet provider.

3. Devolli family — The ownership structure of Klan Kosova TV is not transpar-

ent. Its director Baton Haxhiu claims that he owns 20 percent of the shares,
TV Klan from Albania 40 percent, while a third owner, also with a 40 per-
cent share, does not want to be known. However, there have been uncon-
firmed media reports that Devolli Group is the new owner of Klan Kosova
TVv. Moreover, the media people whom we consulted for this report refer to
Klan Kosova Tv as “Devolli TV Furthermore, there are some facts that ap-
pear to support this information about Devolli Group as the new owner of
Klan Kosova Tv. Recently, Klan Kosova TV moved to a new building that is the
property of the Devolli Group and located within the Customs Warehouse
zone of the Devolli Group. Whether holding 40 or 8o percent of the shares,
Devolli Group would come third in any ranked list of media owners.
The brothers Blerim and Shkelgim Devolli are the owners of Devolli Group,
one of the largest corporations in Kosovo, which has factories and other ac-
tivities in several business sectors in Kosovo, such as coffee processing and
distribution, milk and dairy products, Z-Mobile telephony, drink manufac-
turing, furniture production, customs warehousing, etc.””

1.9

FOREIGN MEDIA OWNERS

Foreign media owners have so far shown no interest in entering the Kosovo
market. One reason that has been mentioned by some advertising experts is the
lack of transparency in the Kosovo media market. We can mention only two ex-
ceptions. One is the investment by Tv Klan from Albania six years ago when it
established Klan Kosova Tv, and the other is Lazim Destani from Macedonia,
who has a 50 percent share in the daily Zéri.

46 Interview with Xheraldina Vula, RTV 21, Pristina, 29 September 2015.

47 Interview with Alban Zogaj, market researcher, Riinvest, Pristina, 24 September 2015.

14\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

OWING TO THE LACK OF
TRANSPARENCY AND
THE FACT THAT REAL
OWNERS OFTEN PREFER
TO HIDE BEHIND
NOMINAL OWNERS,

IN SOME CASES IT

IS BETTER TO NAME
FAMILIES AS OWNERS
INSTEAD OF INDIVIDUAL
NOMINAL OWNERS.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



1.10

MEDIA ESTABLISHED OR SUSTAINED

WITH DONOR SUPPORT

The vast majority of the existing media in Kosovo were launched or at least
supported by donors that operated in Kosovo after the war of 1999. Since this
honeymoon of donor support soon came to an end, these media were left to
fight on their own for survival. Most of them were not sustainable at that point.
With only a few foreign donors remaining in Kosovo, within the embassies of
some Western countries, which had little or no interest in giving further sup-
port to the media, these struggling media were left with no option but to ap-
proach those who could eventually help them: governmental institutions or
centres of economic power (public companies or the private business sector).
In both cases, they usually had to pay for any eventual support by offering fa-
vourable coverage. It seems that the print media were particularly vulnerable
in this situation. Most of them disappeared when support from donors dried
up. This was especially true for the minority language print media, such as the
weekly Alem in Bosnian, or the monthly magazine Ye/hkipe in Roma language.

Much better situated were major broadcast media like x7v, RTVv21 and RTK.
They were sustained by donor support until becoming more or less viable. Today,
both rRTV 21 and KTV are sustainable, while it is currently unclear how the pub-
lic broadcaster RTK will be financed in the future. However, RTV 21 and KTV are
located in premises that are not their property — KTv in some 250 square meters
in a building of the former Radio Pristina, and RTV 21 in a much larger space in
Rilindja (Media) House in Pristina. These premises were given to them for use as
a temporary measure by UNMIK/OSCE. Now, both k7v and RTV 21 are anxious
about the outcome if, or rather when, these buildings are privatised.

RTK is also located in premises that are not its property, although its situ-
ation is somewhat different. When it was launched after the war of 1999 as a
new entity, OSCE as the arm of the UNMIK’s operations responsible for media
policy clearly did not want to retain the structure and legacy of the former state
broadcaster Radio Television of Pristina (RTP) as a burden in the process of es-
tablishing Kosovo’s public broadcaster. However, uNmMIk/0scE did not hesitate
to house R7K in the premises of rR7P. All protests and efforts by the manage-
ment and journalists of Kosovo’s pre-war broadcaster to get back these prem-
ises have so far been ignored by unMIK and the Kosovo government. In 2001,
RTP eventually managed to get re-registered with uNMIK and subsequently
started legal procedures against 0sCE and R7TK.*® Nevertheless, RTP has not yet
been successful in changing this situation through the Kosovo justice system.

48 Berisha, “Kosovo/a’, in Media Ownership and its Impact on Media Independence and

Pluralism, 2004, p. 239.

15\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



1.11

CURRENT MEDIA INVESTMENTS AND COLLAPSES

The main recent media investment in Kosovo is the new building of Klan
Kosova Tv. This building was given to Klan Kosova Tv by Devolli Group. It was
renovated for the needs of Klan Kosova Tv with an investment of 2.4 million
euro. As a result, Klan Kosova Tv has today what are probably the best working
conditions among all Kosovo broadcasters, with some 13 thousand square me-
ters of working space in its new building.* However, the largest investment by
Kosovo media is the one made by RTv 21 in establishing its “daughter company”
TV 21 in Macedonia. The value of this investment, according to a representative
of Company 21, was over 5 million euro.*

Almost all media that have collapsed in recent years are print media. Here
we can mention the dailies Infopress, which was closed down at the end of 2011;
Tribuna, end of 2014; Gazeta Express, March 2013; Gazeta Lajm, November
2012; Prishtina Post, September 2010, while Bota Press and Sport Plus were
closed down in 2015.

2
MEDIA FINANCES

Almost all media that were launched after the 1999 war enjoyed full or par-
tial support from the many donors that came to Kosovo at that time. Some of
the largest media, like k7v and RTV 21, were fully supported for several years
until they became more or less financially sustainable. Most other media were
not that lucky. Since most donors soon left Kosovo, the media that had been
receiving support were left to make it on their own. Given that most of these
media were not sustainable at that point, they became vulnerable to political
and economic pressure. Indeed, some of these media began to provide favour-
able coverage for groups or entities of political or economic power in exchange
for financial support. For example, a few pro-ruling PDK party dailies managed
to survive for several years thanks to generous government advertising, even
though they had very low circulation.s When some three years ago state adver-
tising was stopped or reduced by a new law on procurement, these newspapers
soon disappeared.

Another media integrity risk concerns the phenomenon of media owner-
ship or takeover by large commercial corporations. In some cases these cor-
porations are not interested in media development but instead are acquiring
media in order to use them to promote their own business interests. The daily

49 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.
50 Interview with Xheraldina Vula, RTv 21, Pristina, 29 September 2015.
51 OscE Mission in Kosovo, Circulation and Politicization of the Print Media in Kosovo, 2010.

Available at: http://www.osce.org/kosovo/67790?download=true. Accessed 4 September 2015.

16\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

SINCE MOST DONORS
LEFT KOSOVO, THE
MEDIA THAT HAD BEEN
RECEIVING SUPPORT
WERE LEFT TO MAKE
IT ON THEIR OWN.
GIVEN THAT MOST OF
THESE MEDIA WERE
NOT SUSTAINABLE

AT THAT POINT, THEY
BECAME VULNERABLE
TO POLITICAL AND
ECONOMIC PRESSURE.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



Kosova Sot and Top Kosova Radio, which are owned by the Interpress Company,
are a typical example of this phenomenon. The alleged recent takeover of Klan
Kosova Tv by Devolli Group should be watched closely in the future to see how
this will influence the editorial policy of this broadcaster.

2.1

TRANSPARENCY OF MEDIA FINANCING

Lack of transparency is one of the main problems affecting the media mar-
ket in Kosovo. There are no reliable data on media finances and the media mar-
ket. This issue has not been properly addressed in the legislation. Broadcast
media are obliged by the terms of their licences to submit annual financial re-
ports to the 1MC, but these data are not publicly available. There are no reliable
data on broadcast ratings. Usually, the broadcaster that commissions a survey
gains the best viewership ratings. Print media, on the other hand, do not re-
veal the data concerning their circulation and number of copies sold. If their
representatives give occasional statements on this issue, they usually exagger-
ate the data in order to attract more advertising and higher prices. Somewhat
better is the situation with online media, since it is possible to get reliable data
on the number of site visits by referring to international web pages that special-
ise in monitoring portal visits. However, some of these web pages do not have
Kosovo on the list of countries they monitor, so one cannot get data specific to
Kosovo alone.

Lack of transparency is also influencing the advertising sector. The prices
for advertising as announced by broadcasters are not real prices. Usually they
offer one price to advertising and media buying agencies and another, much
lower price, to business companies (advertisers) in direct negotiations.*

When we asked the 1mc for data on the annual income and operation costs
for the main Tv channels in Kosovo, the response was negative.® The process of
selection and appointment of the imc board members has also been criticised.
Allegations of conflict of interest have been raised for some members of 1mc,
owing to their links with political parties. The iMc cEO claims that this issue
was solved by replacing two board members from the previous board.5* This
rather optimistic statement contradicts observations made by media analysts
that, in recent years, the imc Board members have been appointed only if they
were affiliated with the main political parties.

52 Interview with Ilir Grapci, owner and director, Paper Communications, Pristina, 25 Sep-
tember 2015.

53 Interview with Naile Krasniqi, CEO, IMC, Pristina, 21 October 2015.

54 Ibid.

55 Taylor, Kosovo: Setting Media Standards: Public awareness and effectiveness of the
Independent Media Commission and the Press Council of Kosovo, 2015. Available at: http://
www.thomsonfoundation.org/assets/News_Features/2015/Kosovo%2oreport/Kosovo_

Report_new1602_setting_media_standards.pdf. Accessed 27 October 2015.

17\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

LACK OF
TRANSPARENCY IS
ONE OF THE MAIN
PROBLEMS AFFECTING
THE MEDIA MARKET IN
KOSOVO. THERE ARE
NO RELIABLE DATA ON
MEDIA FINANCES AND
THE MEDIA MARKET.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



2.2

STATE FINANCING IN THE MEDIA

There is no direct media financing from the state institutions in Kosovo, with
the exception of the public broadcaster R7k during the last few years. After the
collapse of rTK financing through the license fee (paid by households), in 2012,
the Law on Radio Television of Kosovo introduced a financing of the public
broadcaster from the Kosovo budget as a provisional three-year solution. Both
rTK and the Kosovo Assembly were supposed to use these three years to find a
better solution for financing the public broadcaster, one that would guarantee
its editorial independence. However, this three-year period expired in March
2015, and there is still no solution to this issue. It seems that both the govern-
ment and the current management of RTK are comfortable with this form of fi-
nancing, even though it is evident that it has been used to influence the edito-
rial policy of the public broadcaster.

On the other hand, some other media have been supported for many years
by the government through advertising. Since this form of media financing was
heavily used to support pro-government media and to discriminate against
those who were not friendly towards the government, it was discontinued
about three years ago with the passing of a new law on procurement. However,
another door has been left open for influencing media on the part of govern-
ment. Public companies remain the main media advertisers. During the last
several years, the main ruling party has managed to install its people in all pub-
lic companies.

2.3

ADVERTISING MARKET

There is no reliable, regular research being conducted into the Kosovo ad-
vertising market. The sporadic market research analyses that are ordered by
media serve only for their internal use. Owing to a lack of funds, the imc can-
not afford to conduct or commission regular market research. As an excep-
tion, during the recent process of preparation for digitisation, it commissioned
two market studies, which were carried out by Management Development
Associates (MDA) in 2011 and 2013. According to the results from this last
study, the annual value of the advertising market in Kosovo is 29,632,000 euro.
National television stations get 20 percent of that, or nearly 6 million euro, lo-
cal TV stations, 22 percent or 6.5 million, national radio stations, 14 percent
or 4 million, local radio stations, 17 percent or 5 million, internet, 3 percent or
912,631 euro, newspapers, 12 percent or 3,422,368 euro, cable TV, 7 percent or
over 2 million, and others — 6 percent or 1,711,184 euro.*

56 MDA, Advertising Market Research and Analysis in Kosovo, September 2013. Available at:
http://www.kpm-ks.org/materiale/dokument/1389360328.1626.pdf. Accessed 19 July 2015.

18\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

THERE IS NO RELIABLE,
REGULAR RESEARCH
BEING CONDUCTED
INTO THE KOSOVO
ADVERTISING MARKET.
THE SPORADIC MARKET
RESEARCH ANALYSES
THAT ARE ORDERED

BY MEDIA SERVE ONLY
FOR THEIR INTERNAL
USE. OWING TO A

LACK OF FUNDS, THE
IMC CANNOT AFFORD
TO CONDUCT OR
COMMISSION REGULAR
MARKET RESEARCH.

MEDIA INTEGRITY MATTERS



Table 4 SHARE OF THE ESTIMATED ADVERTISING REVENUE IN 2013

SECTORS SHARE
OF THE AMOUNT OF 29,632,000 EURO*

LOCAL TV 22%

TV WITH NATIONAL COVERAGE 20 %

LOCAL RADIO 17 %

RADIO WITH NATIONAL COVERAGE 14 %

NEWSPAPERS 12 %

CABLE TV 7%

INTERNET 3%

OTHER 6%

* DUE TO ROUNDING THE SHARES DO NOT ADD
UP TO 100 %.

Source: MDA, Advertising Market Research and Analysis in Kosovo. Commissioned by

IMC. 2013.

The total income of Company 21 for 2014 was 3,630,500 euro, mainly from
advertising, and this figure includes 7v21 Macedonia as well.” The annual in-
come of Klan Kosova Tvover the last few years was between 2.2 and 2.8 million
euro.’® It is estimated that k7v’s income from advertising is similar to that of
Klan Kosova Tv.* If we add to this the 2.072 million euro that R7x gained from
advertising during 2014, this means that the advertising market for national
Tv channels is larger than 6 million euro, as resulted from the MDA research.

With this income from advertising, all these three commercial Tv stations
are sustainable and are making a profit. Annual operation costs of Company
21 for 2014 were 3,350,500 euro.” Klan Kosova Tv had operational costs of
2,050,000 euro for 2014.%> Despite this, KTV seems to be in a more difficult sit-
uation, since some parts of Koha Group have become a burden for it.

3
CONCLUSIONS

Media ownership and media financing, although both crucially influence
the ability of the media in Kosovo to play democratic role and demonstrate in-
tegrity of their journalism and business operations, have not been properly ad-
dressed through the media legislation in Kosovo. Lack of transparency made
it possible for various individuals and groups with political or financial pow-
er to influence the media in order to promote or protect their own interests.
In order to achieve their goals, these groups not only exerted political and/or

57 Interview with Xheraldina Vula, RTV 21, Pristina, 29 September 2015.

58 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.
59 Ibid.

60 RTK, 2014 Annual Report.

61 Interview with Xheraldina Vula, RTV 21, Pristina, 29 September 2015.

62 Interview with Baton Haxhiu, director, Klan Kosova TV, Pristina, 28 September 2015.

LACK OF

19\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

TRANSPARENCY MADE
IT POSSIBLE FOR
VARIOUS INDIVIDUALS
AND GROUPS WITH

POLITICAL OR

FINANCIAL POWER TO
INFLUENCE THE MEDIA
IN ORDER TO PROMOTE
OR PROTECT THEIR OWN
INTERESTS. IN ORDER
TO ACHIEVE THEIR
GOALS, THESE GROUPS
NOT ONLY EXERTED
POLITICAL AND/OR
FINANCIAL PRESSURE,
BUT ALSO INFILTRATED
IN THE OWNERSHIP OF

SOME MEDIA.

/

MEDIA INTEGRITY MATTERS



financial pressure, but also infiltrated in the ownership of some media. Indeed,
there are cases where representatives or influential members of the main par-
ties have launched media outlets. For example, the pro-ppK daily Infopress
was established by former pDK MP and current deputy minister Rexhep Hoti,
the Tribuna news portal by his daughter Besa Hoti, the daily Prishtina Post by
Bardhyl Sejdiu, son of the former president Fatmir Sejdiu, with Mentor Tahiri
as the nominal owner,” etc.

On the other side and related to this, there are problematic forms of media
financing. For example, for years the pro-ruling party dailies enjoyed generous
financial support through state advertising.

Big companies have also established media outlets in order to promote and
protect their business interests. For example, Radio and v Dukagjini and the
Telegrafi news web portal by Dukagjini Group, Kosova Sot and Top Kosova
Radio by Interpress Company. There are also cases of media takeover by large
business groups. The case of Klan Kosova Tv with Devolli Group as the new
owner is apparently the latest example.

Lack of transparency also constitutes a serious problem for media advertis-
ing and the media market in general. This limits the media income through ad-
vertising as the main form of their financing and of their general development.
This seems to be one of the main reasons for foreign media owners to show no
interest in investment in the Kosovo media market.

4
RECOMMENDATIONS

1. Kosovo legislators and the iMc should pay much more attention to trans-
parency of media ownership and media concentration. The imc should take
a leading role and initiate public debate on these issues, in order to engage
both the media community and legislators.

2. 'The 1Mc should re-launch its initiative to adopt new regulations on media
ownership and concentration.

3. The 1Mc, together with associations of journalists, should take a leading role
and organise structured and informed debate among the media community,
legislators and the public on the challenges posed by the new online media
both for media development and for society in general.

4. The Eu Commission should raise issues concerning the transparency of
media ownership and media concentration in its dialogue with the Kosovo
government on the criteria for the progress in the EU integration.

63 Interview with a former journalist of Prishtina Post who spoke on condition of anonymity,

Pristina, 21 September 2015.

20\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



BIBLOGRAPHY

Berisha, L., “Kosovo/a’, in Media Ownership
and its Impact on Media Independence
and Pluralism, ed. B. Petkovi¢, Peace
Institute, Ljubljana, 2004.

Brogi et al., Freedom of Media in the
Western Balkans. European Union,
Brussels, 2014. Commissioned by the
Subcommittee on Human Rights of the

European Parliament.

European Commission, Kosovo Progress
Report, October 2014. Available at:
http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/
key_documents/2014/20141008-koso-
vo-progress-report_en.pdf. Accessed
27 October 2015. Accessed 22 July 2015.

European Fund for the Balkans, Media
freedom and integrity in the Western
Balkans: Recent developments, Paper se-
ries, March 2015. Available at: http://
balkanfund.org/wp-content/up-
loads/2015/03/Media-freedom-and-
integrity-in-the-Western-Balkans-
Recent-developments.pdf. Accessed

5 September 2015.

Forumi shqiptar, “10 milioneret e Kosoves,’
21 December 2009. Available at: http://
www.albeu.com/kosove/10-milioneret-e-

kosoves/83787/. Accessed 27 July 2015.

GAP Institute for Advanced Studies, RTKs
Financial Sustainability: Finding alter-
natives to public broadcaster financing,
Policy brief, 2011.

Hoxha, D., “kPm: 1PKO shkelje me KTV-
né,” Gazeta Jeta né Kosové, 12 April
2013. Available at: http://gazeta-
jnk.com/?cid=1,1018,5284. Accessed
24 July 2015.

Independent Media Commission (1McC),
Raporti vjetor i punés pér vitin 2014 dre-
jtuar Kuvendit té Republikés sé¢ Kosovés,
2015. Available at: http://kpm-ks.org/
materiale/dokument/1432128309.6233.

pdf. Accessed 25 July 2015.

Independent Media Commission (1MC),
Vlerésimi i nivelit té shikueshmérisé
dhe penetrimit té mediave - sensibi-
lizimi, Pristina, 2011. Available at: http://
www.kpm-ks.org/materiale/doku-
ment/1327504207.3477.pdf. Accessed
6 September 2015.

Independent Media Commission (1mc),
Vlerésimi i gatishmérisé sé qytet-
aréve pér kalim né transmetim digji-
tal, Pristina, 2013. Available at: http://
www.kpm-ks.org/materiale/doku-
ment/1382459651.3871.pdf. Accessed
6 September 2015.

Index online, “Zhvatésja Margarita Kadriu,’
28 October 2014. Available at: http://
indeksonline.net/?Faqerp=2&La-

jmip=123001. Accessed 25 July 2015.

Institute for Development policy, The State
of the Media in Kosovo 2015. Available at:

http://www.indep.info/documents/71012_

INDEP%20-%20The%20State%200f%20
the%20Media%20in%20K0sovo%202015.
pdf. Accessed 18 July 2015.

IREX, “Kosovo’, in Media Sustainability
Index, 2015. Available at: https://www.
irex.org/sites/default/files/2015-msi-
kosovo.pdf. Accessed 18 July 2015.

IREX, “Kosovo’, in Media Sustainability Index,
2014. Available at: https://www.irex.org/
sites/default/files/u105/EE_MSI_2014_
Kosovo.pdf. Accessed 18 July 2015.

Koha Ditore, “Pushteti i biznesmenéve,” 25

May 2014, pp. 4-6.

Koha Ditore, “RTK-ja hoqi kronikat an-
ti-PDK,” 4 March 2015, pp. 1,7.

Koha Ditore, “Shantazhi si mjet pér t'u ngji-

»
)

tur né politiké,” 25 May 2014, p. 7.
Koha Ditore, 2 August 2015, p. 3.

Kosova Sot, “PDK kriminalizoi privatizimin, fa-

vorizoi ‘Devollin’;)” 7 October 2015, pp. 6-7.

21\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



Lapsi Lajme, “Kush po e godet me miell
Baton Haxhiun,” 11 October 2014.
Available at: http://www.lapsi.al/la-
jme/2014/10/11/kush-po-e-godet-
me-miell-baton-haxhiun. Accessed
3 September 2015.

Management Development Associates
(MDA), Advertising Market Research and
Analysis in Kosovo. Commissioned by
the Independent Media Commission
(1mc)”. Pristina, September 2013.
Available at: http://www.kpm-ks.org/
materiale/dokument/1382459651.3871.
pdf. Accessed 19 July 2015.

Management Development Associates
(MDA), Vlerésimin e Gatishmérisé sé
Qytetaréve té Republikés sé Kosovés
pér Kalimin né Transmetimin Digjital.
Commissioned by the Independent
Media Commission (1Mc). Pristina,
September 2013. Available at: http://
www.kpm-ks.org/materiale/doku-
ment/1382459651.3871.pdf. Accessed 6

September 2015.

0SCE Mission in Kosovo, Circulation and
Politicization of the Print Media in
Kosovo, 2010. Available at: http://www.
osce.org/kosovo/67790?download=true.
Accessed 4 September 2015.

oscke Mission in Kosovo, Freedom of Media
and Safety of Journalists in Kosovo, June
2014. Available at: http://www.osce.
org/kosovo/122390?download=true.
Accessed 21 July 2015.

ONLINE REGISTERS

Independent Media Commission, Adresari
i subjekteve transmetuese té licencuara
né Kosové. Available at: http://kpm-ks.
org/?pamja=dokumentet&gjuha=18&k-
erko=Adresari%20i%20subjekteve%20

transmetuese. Accessed 17 July 2015.

Independent Media Commission, Adresari
i Ofertuesve té Shérbimeve Programore
té licencuar né Kosové. Available at:

http://www.kpm-ks.org/materiale/

Petkovic, B. (ed.), Media Ownership and its
Impact on Media Independence and

Pluralism, Peace Institute, Ljubljana, 2004.

Petkovi¢, B. (ed.), Media Inegrity Matters,
Peace Institute, Ljubljana, 2014.

Radio Television of Kosovo, Annual Report

2014, Pristina, 2015.

Radio Television of Kosovo, Annual Report

2013, Pristina, 2014.

Telegrafi.com, “Sa milliardé dollaré ‘pe-
shon’ Lazim Destani nga Tetova?” 25
November 2014. Available at: http://
www.telegrafi.com/lajme/sa-miliarde-
dollare-peshon-destani-nga-teto-
va-79-6523.html. Accessed 28 July 2015.

Taylor, B., Kosovo: Setting Media Standards:
Public awareness and effectiveness of the
Independent Media Commission and
the Press Council of Kosovo, Thompson
Foundation, 2015. Available at: http://
www.thomsonfoundation.org/assets/
News_Features/2015/Kosovo%2oreport/

Kosovo_Report_newi602_setting_me-

dia_standards.pdf. Accessed 19 July 2015.

uBo Consulting, Media Indicators 2015: A
thorough study from a journalists’ point
of view on Kosovo’s media freedom and
conditions. Commissioned by Kosovo
Glocal - Kosovo 2.0, coHU and Kosovo
Press Council. 2015. Available at: http://
presscouncil-ks.org/wp-content/up-
loads/2015/05/Media-Indicators-2015.

pdf. Accessed 16 July 2015.

dokument/1435753871.2781.xls. Accessed
17 July 2015.

Independent Media Commission, Adresari
i Operatoréve Kabllor té licenc-
uar né Kosové. Available at: http://
www.kpm-ks.org/materiale/doku-
ment/1435753949.1727.xls. Accessed
17 July 2015.

22\23

\LEGAL VACUUM AND LACK OF TRANSPARENCY

MEDIA INTEGRITY MATTERS \MEDA OWNERSHIP AND FINANCES IN KOSOVO



LAWS AND REGULATIONS AND RELATED SOURCES

Law No.04/L-044, On the Independent
Media Commission, 2 March 2012.

Law No. 04/L-046, On the Radio Television

of Kosovo, 29 March 2012.

Law No. 04/1L-042, On Public Procurement in

Republic of Kosovo, 19 September 2011.

UNMIK, Regulation 2000/36, On the licens-
ing and regulation of broadcast media in

Kosovo, 2000.

Office of Temporary Media Commissioner,

Qualifications, 22 June 2000.

LIST OF INTERVIEWS
Interview with Shpend Dobraja, marketing di-
rector, Zéri, 28 September 2015.

Interview with Ilir Grapci, owner and di-
rector, Paper Communications,

25 September 2015.

Interview with Baton Haxhiu, director, Klan

Kosova TV, 28 September 2015.

Interview with Naile Krasniqi, CEO, IMC, 30
April 2015 and 21 October 2015.

Interview with Xheraldina Vula, rRTV 21,
29 September 2015.

Interview with Alban Zogaj, market re-
searcher, Riinvest, 24 September 2015.

AUTHOR

1MC, Regulation of Cable Distribution of
Radio and Television Programmes in
Kosovo, 2007.

1MC, Advertising Rule for Broadcasters, 2007.

imc, Concentration of Broadcast Media

Ownership, 2006 (1mc Draft regulation).

Constitutional Court of the Republic of
Kosovo, Resolution on Inadmissibility
in Case No. KI 182/14. (Available at:
http://www.gjk-ks.org/repository/docs/
gjk_ki_182_14_ang.pdf. Accessed 5
September 2015.

Interview with a former journalist of
Prishtina Post daily who spoke on condi-
tion of anonymity, 21 September 2015.

Interview with a media advertising expert
who spoke on condition of anonymity,

25 September 2015.

Interview with a media analyst who
spoke on condition of anonymity,

22 September 2015.

Interview with a media marketing expert
who spoke on condition of anonymity,

27 September 2015.

ISUF BERISHA is a Php candidate in Political Philosophy at the University of Zagreb, Croatia.
He worked as a journalist (1982—1995), media development officer (1996—2005), head of

media regulator (2006—2007) and a media researcher and trainer (2005—2010) in Kosovo.

Currently, he is teaching research methods and economic sociology at the Riinvest College

in Pristina, Kosovo. Berisha contributed this report as a researcher engaged by the Press

Council of Kosovo, a partner organisation in the SE Media Observatory.

AUTHOR Isuf Berisha EDITOR Brankica Petkovi¢

This report has been produced with the financial assistance

ASSISTANT EDITOR Sasa Pani¢ REVIEWER Sandra

MEDIA OWNERSHIP AND FINANCES

IN KOSOVO

The report has been produced
within the project South East

European Media Observatory,

http//www.mediaobservatory.net.

\

of the European Union. The contents of the report are the
sole responsibility of the Peace Institute and the author, and

can under no circumstances be regarded as reflecting the

position of the European Union.

\

B. Hrvatin PUBLISHER Peace Institute, Institute for
Contemporary Social and Political Studies, Metelkova 6,

s1—1000 Ljubljana, Slovenia, <http://www.mirovni-in-

stitut.si>. DESIGN DAK, Ljubljana, November 2015

\

LEGAL VACUUM AND

LACK OF TRANSPARENCY



