
M
E

D
IA

 
IN

T
E

G
R

IT
Y 

M
A

T
T

E
R

S
20

15
 

M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS

MONITORING EU GUIDELINES IN TURKEY

INSTRUMENTS OF 
POLITICAL PROPAGANDA 
AND CENSORSHIP
by ASLI TUNÇ

This report briefly assesses independence and transparency of the media reg-
ulator and public service media in Turkey in 2014 and early 2015 taking into 
account the indicators in the Guidelines for EU support to media freedom and 
media integrity in enlargement countries, 2014–2020.  
THIS REPORT WAS PRODUCED IN MAY 2015 by the SEE Media Observatory as a contribu-
tion to the 2015 assessment of two results – independent and professional regu-
lators, and public service media – elaborated in the Guidelines for EU support to 
media freedom and media integrity in enlargement countries, 2014–2020. The 
content of the assessment follows the indicators included in the EU Guidelines.

INDEPENDENT AND PROFESSIONAL REGULATORS

TRANSPARENCY AND EFFICIENCY OF THE REGULATOR
After the termination of the state monopoly on broadcasting in Turkey in 

August 1993, the Radio Television Supreme Council (RTÜK) was established by 
the Radio and Television Law (Law no. 3984) in April 1994, to regulate private 
broadcasting and to control compliance of broadcasts with legal framework. 
The RTÜK was made responsible for assigning frequencies and issuing broad-
casting permits and licences to private companies. All television and radio 
broadcasters are under its supervision. The RTÜK is granted with the authori-
ty of giving penalties (for breaching the legal framework) to the broadcasters, 
which may range from warning to the suspension of the TV and radio channels. 

According to TESEV Report (2012), policy making in the media in Turkey 
is a centralized and bureaucratic process where values and priorities are set by 
the executive. Until mid-2011, the principal executive organ in charge of the 
media was a Ministry of the State. An executive decree adopted on 17 August 
2011, however, now authorizes the Ministry of the EU Affairs to monitor and 
inspect the activities and transactions of autonomous regulatory agencies in-
cluding those in charge of media regulation. The independence and impartiali-
ty of bureaucratic regulatory agencies have been contested all along in Turkey. 
Undoubtedly, the agency whose impartiality and autonomy have been most 
fiercely contested is RTÜK. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 T
U

R
K

EY
IN

ST
R

U
M

EN
TS

 O
F 

P
O

LI
TI

C
AL

 P
R

O
PA

G
AN

D
A 

 
AN

D
 C

EN
SO

R
SH

IP
	

2	
7RTÜK’s independence has been a matter of contention for a long time due 

to its political composition. The council has nine members elected by the 
Parliament for a period of six years from a pool of candidates nominated by po-
litical parties. The number of nominees proposed by each party is dependent 
on the number of members it has in the Parliament. 

RTÜK is an administrative body with the power to apply fines in propor-
tion to advertising revenue for violations of Turkish broadcasting law, and the 
power to impose a blackout if specific violations are repeated too often. As a 
part of crackdown on free media after a corruption scandal was exposed on 
17 December 2013, RTÜK, which oversees broadcast media, has fined certain 
media groups several times and has forced them to publish disclaimers with 
their reports. Unfortunately, however, the fines and disclaimers that RTÜK im-
poses are designed to block press freedom and punish those media organiza-
tions which disagree with the government. RTÜK also fined broadcasters that 
showed live footage of the Gezi Park protests, reasoning that it encouraged vio-
lence and harmed “the physical, moral and mental development of children and 
young people.” The Justice and Development Party (AKP) has used its effective 
control of the regulator to control coverage on independent networks. 

AUTONOMY OF THE REGULATOR
Though defined in the constitution and its founding law as an autonomous 

public legal entity, RTÜK lacks the mandate to develop its own principles and the 
power to regulate. Instead, it is expected to operate within the substantive bound-
aries drawn by the Parliament and its powers are limited to sanctioning the media.

RTÜK is a member of the European Platform of Regulatory Agencies (EPRA) 
and participates actively in this network. The Agency has modern premises and 
is well equipped.

The work of RTÜK is quite transparent even if there is always room for improve-
ment on how to make decisions and processes easily accessible to the public. The 
government interference with regulator’s independence is reflected in the fact that 
the Parliament appoints its members of the board on the proposal of political par-
ties, and also the agency takes action against the media critical to the government. 

The budget submitted to Parliament is first assessed by the Planning and 
Budget Commission and finalised in a session of the General Assembly in a fiscal 
plan. The regulator prepares its own budget in accordance with its annual activi-
ties and income. In cases where it needs additional funding, the amount required 
is added to its annual budget document submitted to Parliament. The Turkish 
Court of Accounts (TCA) audits RTÜK. It is a constitutional body with a judicial 
power and not subject to administrative or political supervision. TCA is also re-
sponsible for auditing, on behalf of Parliament, the revenues, expenditures and 
property of government offices operated under the general and annexed budgets. 

There is no good track-record of the regulator in terms of its independence, 
transparency and professionalism. 

THE REGULATOR’S 
(RTÜK’S) 
INDEPENDENCE HAS 
BEEN A MATTER OF 
CONTENTION FOR 
A LONG TIME DUE 
TO ITS POLITICAL 
COMPOSITION. THE 
COUNCIL HAS NINE 
MEMBERS ELECTED 
BY THE PARLIAMENT 
FOR A PERIOD OF 
SIX YEARS FROM A 
POOL OF CANDIDATES 
NOMINATED BY 
POLITICAL PARTIES.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 T
U

R
K

EY
IN

ST
R

U
M

EN
TS

 O
F 

P
O

LI
TI

C
AL

 P
R

O
PA

G
AN

D
A 

 
AN

D
 C

EN
SO

R
SH

IP
	

3	
7TRANSPARENCY OF MEDIA OWNERSHIP  

AND ECONOMIC PERFORMANCE 

The combination of lack of transparency and cross-ownership has allowed 
Turkish authorities to undermine the media ownership structure and alter it to 
their favour. The president, Recep Tayyip Erdogan has taken maximum advan-
tage of the situation to alter the media ownership structure to his favour, leav-
ing the media landscape without any critical perspective. The majority of media 
conglomerates in Turkey is controlled by businessmen or groups aligned with 
Erdogan, and effectively operate as “spokespersons” for the government. Turkey’s 
media scene has long suffered from a lack of transparency of ownership, which 
leaves journalists unclear on what is acceptable to write about and citizens un-
clear on which media outlets to trust. Regulators have no transparent, credible, 
and accessible annual records on media ownership. Also serving as economic 
indicators, tenders’ financial reports are opaque and not accessible to public. In 
1994, a ban was imposed preventing media owners from participating in public 
tenders, but it was lifted less than a decade later, after intense lobbying by me-
dia groups. A degree of loyalty is also ensured through the distribution of adver-
tising by state-owned companies. The role of public tenders and privatization in 
maintaining government influence over media cannot be overstated. The prime 
minister’s office controls billions of dollars in projects per year as the chair of 
the Privatisation High Council (OİB). In 2012, the government issued 46.2 bil-
lion USD worth of contracts, with key holding companies with media outlets ea-
gerly bidding. Billions more are distributed through the Housing Development 
Administration (TOKİ), also run by the prime minister’s office. 

In recent years, these procurement practices have become even less trans-
parent. Between 2012–2014, amendments to procurement law placed tenders 
in multiple sectors (including defense, security, intelligence, technology, and 
railways) outside the purview of the watchdog Public Procurement Authority 
(KİK) responsible for issuing monitoring reports on public tenders. A change 
buried in the fourth judicial reform package in 2012 also reduced criminal 
charges for bid rigging in public tenders.

The Court of Accounts, which is in charge of monitoring and reporting to 
parliament on government spending, was defanged by June 2012 legislation 
that limited the court’s autonomy to pursue audits. The Constitutional Court 
overturned the legislation in December 2012, yet the Court of Accounts has 
been unable to audit public institutions for the last two years and will not be 
able to do so for at least three more because of an amendment that exempted 
state institutions from providing account details.

STATE ADVERTISING
The government manipulates the Turkish media by various means. These 

include using the selective allocation of state advertising. For instance, lead-
ing telecom provider Türk Telekom, which is partly owned by the Treasury, 

THE FINES AND 
DISCLAIMERS THAT 
RTÜK IMPOSES ARE 
DESIGNED TO BLOCK 
PRESS FREEDOM AND 
PUNISH THOSE MEDIA 
ORGANIZATIONS WHICH 
DISAGREE WITH THE 
GOVERNMENT. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 T
U

R
K

EY
IN

ST
R

U
M

EN
TS

 O
F 

P
O

LI
TI

C
AL

 P
R

O
PA

G
AN

D
A 

 
AN

D
 C

EN
SO

R
SH

IP
	

4	
7celebrated its 175th anniversary by taking out eight-page advertisements most-

ly in 16 pro-government media outlets. However, oppositional newspapers, 
Zaman, BirGün, Bugün, Cumhuriyet, Meydan, Millet, Milli Gazete, Sözcü, 
Taraf, Today’s Zaman and Yeni Asya were not supported by the funding from 
the company’s advertisements. Nielsen revealed that outlets critical of the gov-
ernment were pushed to the bottom of the list in terms of the amount of ads 
purchased by state institutions.

Another recent example can be the 2015 general election campaign adver-
tisement of the Turkey’s main opposition party, The Republican People’s Party’s 
(CHP), being banned from the state broadcaster, TRT. CHP said it had been in-
formed by state broadcaster TRT that it would not show the advertisement 
on the grounds it directly targeted the ruling Justice and Development Party 
(AKP). TRT, which is accused of being a government mouthpiece by the op-
position, had drawn harsh criticism for favoritism in its coverage of President 
Recep Tayyip Erdogan during the presidential campaign period ahead of the 
2014 elections. The Press Council, an independent professional journalistic as-
sociation, called on the general manager of the TRT in July 2014 to resign over 
TRT’s apparent favoritism toward Erdogan.

SECTOR ANALYSIS AND MEDIA POLICY
There is no record on public policies’ and regulatory proposals’ in the media 

field in Turkey being developed on the basis of sector analysis and no verified 
audience measurement. 

Law no. 6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises and 
their Media Services, which came into force in February 2011, ensures pro-
vision for the public interest with the statement that the main purpose of all 
media service providers should be to inform, entertain, and educate citizens. 
However, the law does not provide any statements on the transparency. There 
has been no public consultation on digitalisation policies and the public re-
mains largely unaware of them. The greatest criticism to Law no. 6112 is that it 
focuses too much on commercial communication and ignores the public ser-
vice dimension of the media. Law no. 6112 is rather problematic in terms of 
defining RTÜK’s function as a monitoring and censorship body rather than a 
“regulator.” The law was adopted without the consultation of experts, and sec-
tor reports and analyses. This law is not promising in terms of the debates on 
diversity in media and democratization of broadcasting. 

Periodic sector analyses aiming to disclose informal economic pressures on 
independent reporting have not been conducted by any state body in Turkey 
and there is no authority in Turkey responsible for this subect. 

There has been no privatisation of state-owned media in Turkey. 

LAW NO. 6112 IS RATHER 
PROBLEMATIC IN 
TERMS OF DEFINING 
RTÜK’S FUNCTION 
AS A MONITORING 
AND CENSORSHIP 
BODY RATHER THAN A 
“REGULATOR.” THE LAW 
WAS ADOPTED WITHOUT 
CONSULTATION 
OF EXPERTS, AND 
SECTOR REPORTS AND 
ANALYSES.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 T
U

R
K

EY
IN

ST
R

U
M

EN
TS

 O
F 

P
O

LI
TI

C
AL

 P
R

O
PA

G
AN

D
A 

 
AN

D
 C

EN
SO

R
SH

IP
	

5	
7PUBLIC SERVICE MEDIA

INDEPENDENCE OF THE PSB IN LEGISLATION  
AND IN PRACTICE

TRT, the Turkish Radio and Television Corporation (Türkiye Radyo ve 
Televizyon Kurumu), had a monopoly until 1990. In 1993, TRT’s monopoly posi-
tion in broadcasting was legally terminated by the addition of a new paragraph to 
the Article 133 of the Constitution: “Radio stations and television channels shall 
be freely established by the law.” With this amendment, the Constitution not only 
granted the “plurality /pluralism” and obliged the “authorization” in broadcast-
ing system, but also bestowed “autonomy” as a new indispensable feature to TRT 
Corporation, which already existed as an “impartial public legal entity”.

TRT has 14 TV channels in total among which there are five domestic and 
three international TV channels, and broadcasts in 38 languages, including 
Kurdish and Armenian. TRT 1 is a family and entertainment channel; TRT Haber 
(until 2010 TRT 2) carries news, sports reports, and weather forecasts during 
the day and serious documentaries, arts programs, and international cinema 
in the evenings; TRT 3 broadcasts sports events and parliamentary sessions; 
TRT Çocuk is a children’s channel which shares the airwaves with the educa-
tional channel TRT 4; and TRT 5 Anadolu broadcasts regional programs. TRT 
GAP exists to support a major regional development scheme, the South-Eastern 
Anatolia Project; and TRT 6, launched in January 2009, is a 24-hour Kurdish-
language service. The other domestic channels are TRT Müzik (24-hour music), 
TRT Belgesel (24-hour multilingual tourist-oriented documentaries), TRT HD 
(high-definition), and TRT 4K (ultra high-definition).

Turkish Radio Television Law (no. 2954) ensures the impartiality of TRT as 
a “public economic enterprise” with some special provisions. 

PSB – A TOOL FOR PROPAGANDA
Although TRT was established as an autonomous corporation in 1964, it has 

always functioned as a propaganda outlet. TRT’s autonomy has also been ex-
plicitly undermined by the government’s influence over appointments to the 
board of directors. According to Law no. 6112 on the Establishment of Radio and 
Television Enterprises and their Media Services, board membership reflects the 
political parties’ presence in the government. This ensures that the most power-
ful political parties dominate the board’s deliberations. TRT is heavily slanted in 
favor of the party in power and their supporters. No news critical of the govern-
ment is likely to make it into the news broadcasts. These broadcasts reflect the 
new ideological status quo, i.e., present a mixture of religion-tinted conserva-
tism, superficial liberalism, and a pragmatic pro-governmental line.

The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) issued warnings to TRT 
for disproportionate coverage of the ruling AKP party during the March lo-
cal elections in 2014. According to RTÜK, of the total broadcast time from TRT 

ALTHOUGH TRT WAS 
ESTABLISHED AS 
AN AUTONOMOUS 
CORPORATION IN 
1964, IT HAS ALWAYS 
FUNCTIONED AS A 
PROPAGANDA OUTLET. 
TRT’S AUTONOMY HAS 
ALSO BEEN EXPLICITLY 
UNDERMINED BY 
THE GOVERNMENT’S 
INFLUENCE OVER 
APPOINTMENTS TO THE 
BOARD OF DIRECTORS.
THE RADIO AND 
TELEVISION SUPREME 
COUNCIL (RTÜK) ISSUED 
WARNINGS TO TRT FOR 
DISPROPORTIONATE 
COVERAGE OF THE 
RULING AKP PARTY 
DURING THE LOCAL 
ELECTIONS IN 2014.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 T
U

R
K

EY
IN

ST
R

U
M

EN
TS

 O
F 

P
O

LI
TI

C
AL

 P
R

O
PA

G
AN

D
A 

 
AN

D
 C

EN
SO

R
SH

IP
	

6	
7News reports on political rallies, 89.52 per cent (13 hours 32 minutes) was given 

over to the AKP, 5.29 per cent (48 minutes) to the Nationalist Movement Party 
(Milliyetçi Hareket Partisi, MHP, 4.96 per cent (45 minutes) to the Republican 
People’s Party (Cumhuriyet Halk Partisi, CHP) and 0.22 per cent (2 minutes) to 
the Peace and Democracy Party (Barış ve Demokrasi Partisi, BDP. In that re-
spect, TRT violated every aspect of the principle laid out in the Article 5 of the 
Broadcasting Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises 
and their Media Services (Law no. 6112) that states the corporation is obliged to 
“produce sufficient broadcasts on subjects of interest to the public in order to 
enable the healthy and free development of public opinion; produce broadcasts 
that are impartial; and [the Corporation] should not be used as an instrument 
for the interests of a political party, group, interest group, belief or idea.” During 
2015 general election campaign, TRT has refused to air an election campaign 
advertisement by the main opposition Republican People’s Party (CHP) “be-
cause it directly targets the government,” a senior party official said on April 11. 

The major weakness of TRT as an institution is party nepotism with its over-
staffed structure. The content of many programs, including children’s cartoons 
or educational shows, are conservative and religious in values which can be re-
garded as a problematic development in terms of the philosophy of public ser-
vice broadcasting. TRT’s financing system and revenues are constantly being 
questioned because of its permanent endorsement of the official position of the 
state and/or government on almost any subject.

FINANCIAL AUTONOMY AND SUSTAINABILITY
The Revenues of Turkish Radio Television Corporation Law (no. 3093) de-

termines the provisions for the funding of the public service broadcasting. 
State subsidies have been guaranteed for TRT through income received by 

the Turkish Electricity Distribution Authority (Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ, 
TEDAŞ). Electricity subscribers are charged a tax that goes to TRT and amounts 
to as much as 2 percent of their electricity bills. The rest of TRT’s funding comes 
from government grants (around 20 percent), with the final 10 percent coming 
from advertising revenues.

The amount that TRT made in 2013 from taxpayers’ electricity bills totaled 
800 million TL (approximately 266 million EUR) which is 54 percent of its total 
annual revenue, according to a report released by the Court of Accounts on 31 
December 2014.

RESPECT FOR AUDIENCES
In Turkey there is only the general obligation for TRT to publish an annual 

broadcasting plan. The TRT broadcasts are out of scope of RTÜK’s monitoring. 
The Turkish Court of Accounts (Sayıstay), whose task is to monitor and re-

port to the Parliament on government spending, was defanged by June 2012 
legislation that limited the court’s autonomy. However, the court issued an 

THE MAJOR WEAKNESS 
OF TRT AS AN 
INSTITUTION IS PARTY 
NEPOTISM WITH 
ITS OVERSTAFFED 
STRUCTURE. THE 
CONTENT OF 
MANY PROGRAMS, 
INCLUDING CHILDREN’S 
CARTOONS OR 
EDUCATIONAL SHOWS, 
ARE CONSERVATIVE 
AND RELIGIOUS IN 
VALUES WHICH CAN 
BE REGARDED AS 
A PROBLEMATIC 
DEVELOPMENT 
IN TERMS OF THE 
PHILOSOPHY OF 
PUBLIC SERVICE 
BROADCASTING.



A
U

T
H

O
R

 A
sli

 T
un

ç 
E

D
IT

O
R

 B
ra

nk
ic

a 
Pe

tk
ov

ić
 

P
U

B
L

IS
H

E
R

 P
ea

ce
 In

st
itu

te
, I

ns
tit

ut
e 

fo
r 

C
on

te
m

po
ra

ry
 S

oc
ia

l a
nd

 P
ol

iti
ca

l S
tu

di
es

, M
et

el
ko

va
 6

, 
SI

–1
00

0 
Lj

ub
lja

na
, S

lo
ve

ni
a,

 <
ht

tp
://

w
w

w.
m

iro
vn

i-i
n-

st
itu

t.s
i>

. D
E

S
IG

N
 D

AK
, L

ju
bl

ja
na

, M
ay

 2
01

5

Th
is

 re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 w
ith

 th
e 

fin
an

ci
al

 a
ss

is
ta

nc
e 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

. Th
e 

co
nt

en
ts

 o
f t

he
 re

po
rt

 a
re

 th
e 

so
le

 re
sp

on
sib

ili
ty

 o
f t

he
 P

ea
ce

 In
st

itu
te

 a
nd

 th
e 

au
th

or
s, 

an
d 

ca
n 

un
de

r n
o 

ci
rc

um
st

an
ce

s b
e 

re
ga

rd
ed

 a
s r

efl
ec

tin
g 

th
e 

po
sit

io
n 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

.

Th
e 

re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 
w

ith
in

 th
e 

pr
oj

ec
t S

ou
th

 E
as

t 
Eu

ro
pe

an
 M

ed
ia

 O
bs

er
va

to
ry

, 
ht

tp
//

w
w

w.
m

ed
ia

ob
se

rv
at

or
y.n

et
.

M
O

N
IT

O
R

IN
G

 E
U

 G
U

ID
E

L
IN

E
S 

 

IN
 T

U
R

K
E

Y

IN
S

T
R

U
M

E
N

T
S

 O
F

 P
O

L
IT

IC
A

L 
 

P
R

O
P

A
G

A
N

D
A

 A
N

D
 C

E
N

S
O

R
S

H
IP

auditing report on TRT’s funding in 2014. The summary of the report has not 
been distributed to the media; also, the full text is not reachable on the court’s 
official website.

There is an “audience representative” of each TV channel of TRT. Those rep-
resentatives take complaints from the audience. Additionally, there is a forum 
page where the public can post their complaints about the contents of the pro-
graming. Citizens also use a direct telephone hotline, known as ALO RTÜK 178, 
to complain to the agency about what they viewed as violations of broadcast 
content standards. The most common complaint of callers was in reference to 
“family and moral contents.” 

Despite the public perception of its pro-government news content and 
making state propaganda, TRT still ranks as the most reliable news source for 
the citizens of Turkey in general. But perceptions are polarized according to 
political partisanship. Supporters of the AKP approved TRT as the most authen-
tic news source, while supporters of the opposition Republican People’s Party 
(Cumhuriyet Halk Partisi, CHP) and Nationalist Movement Party (Milliyetçi 
Hareket Partisi, MHP) favored private channels in the same line with their po-
litical stances.

TRT started test digital broadcasting from Istanbul in 2006. Digital media 
have given TRT the opportunity to offer its content across multiple platforms in-
cluding television and radio streaming via its official website. Despite this obvi-
ous advantage, with commercialization, public service broadcasting has lost the 
upper hand in the competitive Turkish broadcasting market. The process of dig-
itizing terrestrial platforms has helped public media to increase their influence 
over the Turkish audience. Although TRT has lost its former monopolistic power 
and respectability in terms of offering reliable news content, TRT officials explain 
that the channel plays a key role in the government’s digital switchover plans 
that have been initially set for March 2015. However the process regarding the 
Regional and Local Terrestrial Digital TV tender has been suspended in January 
2015. Digital switchover plans seem to be delayed until 2020. 

This development could have potentially resulted in TRT’s more efficient 
engagement with its audience. However, the channel representatives have not 
provided any information on anticipated digital services, which epitomizes the 
organisation’s lack of transparency.

AUTHOR

ASLI TUNÇ� holds a PhD in Media and Communication at Temple University. She is currently a 
Professor of Media Studies at Media School, Istanbul Bilgi University.


